بلاگ

رابطه فشار هوا و بلندی صدا در خوانندگی

بلندی صدا در خوانندگی

در این مطلب می خواهیم رابطه فشار هوا و بلندی صدا در خوانندگی و آواز را مورد بررسی قرار دهیم. همانطور که در مطلب « بررسی نقش عضلات صوتی در آواز » اشاره شد، افزایش فشار هوای پشت حنجره باعث اختلال در مکانیزم آواسازی می شود.

با این حال خیلی از مدرسین آواز به غلط تصور می کنند صدای انسان دقیقاً مثل یک ساز بادی عمل می کند. آن ها معتقدند هرچه هوای بیشتری در این ساز بِدمیم صدای بلندتر و حجیم تری حاصل می گردد! اما واقعیت این است که برخلاف سازهای بادی، در صدای انسان حجم و بلندی صدا با افزایش فشار بازدم همراه نیست. در واقع صدایِ بلندی که محصولِ زیاد کردن فشار بازدم باشد، اصلا سالم‌ نیست. حتی می تواند باعث ایجاد آسیب های صوتی مثل ندول تارها، یا حتی بیماری دیسفونی تنش عضلانی(MTD) گردد!

بلندی صدا در خوانندگی چگونه حاصل می گردد؟

صدای بلند و سالم محصول تعامل صحیح بین سه زیرسیستم تولید صوت است. این یعنی سه عامل مکانیزم کنترل بازدم، آواسازی و وکال ترکت (مجرای صوتی) باید درست کار کنند تا صدا از بلندی سالمی برخوردار گردد.

برخلاف باورهای قدیمی، برای ایجاد بلندی صدا در خوانندگی باید فشار هوای پشت حنجره را بسیار کاهش داد تا تارهای صوتی بدون فشار بتوانند به هم متصل شده و ارتعاش منظم داشته باشند.

در واقع موقع ایجاد صدای بلند، عضلات بزرگ بالاتنه باید فعال شوند و حرکت برگشتی عضله دیافراگم را کُند کنند تا فشار هوای زیادی به طور ناگهانی پشت حنجره جمع نگردد.

صدای بلند در خوانندگی

کدام عضله به سالم تر شدن بلندی صدا کمک می کند؟

یکی از مهم ترین عضلاتی که به بلندی صدا در خوانندگی کمک می کند، « لَتیسیموس دُرسی » یا همان عضله زیر بغل است. با منقبض شدن این عضله فشار هوای پشت حنجره کاهش می یابد و امکان ایجاد صدای بلند و سالم را برای ما فراهم سازد. به این مبحث « ساپورت تنفسی » و « آنکور تورسو » نیز گفته می شود.

از طرف دیگر دریافت بسیار عمیق دم، پروسه کنترل بازدم و فشار هوا را دشوار می سازد! توجه داشته باشید هرچقدر دم بزرگتری بگیریم، برای ساپورت تنفسی دچار چالش بیشتری خواهیم شد.

لذا گرفتن دم عمیق و باد کردن دور ناف (که به غلط به اسم تنفس دیافراگمی معروف است) نه تنها به رهایی صدای ما کمکی نمی کند، بلکه در پروسه ساپورت اختلال ایجاد کرده و موقع ایجاد صدای بلند، فشار زیادی به گلو وارد می سازد.

کارگاه صداسازی استاد داود محمدی

نتیجه

مهم ترین نکته برای ایجاد حجم و بلندی صدا در خوانندگی و آواز استفاده از هوای بیشتر است. در این حالت اصلاً نیازی به گرفتن دم خیلی عمیق نیست. لذا با یک ساپورت تنفسی مناسب در زمان آواز دیگر نفس کم نخواهید آورد.

در حالی که اگر به شیوه ناسالم (ازدیاد بازدم) بلندی صدا را ایجاد کنیم، هرقدر هم دم بزرگ بگیریم باز هم ممکن است نفس کم بیاوریم.

یادمان باشد هرچقدر صدا بلندتر می شود، فعالیت عضلات بزرگ بالاتنه بیشتر شده و هوای کمتری خارج خواهد شد.

مطلب پیشنهادی
انتقال تجربه ای جدید از علم صداسازی

آموزش صداسازی در مدرسه آواز داود محمدی 

شما علاقمندان به حوزه خوانندگی و آواز می توانید در کلاس آموزش صداسازی و خوانندگی مدرسه آواز ” داود محمدی “ کلیه ترفندها و روش های علمی پرورش صدا را توسط استادان مجرب این مجموعه بیاموزید.

کلاس ها به صورت حضوری و آنلاین برگزار می گردد. همچنین آموزش های قدم به قدم صداسازی در یک پکیج آموزشی تهیه شده است. برای خرید دوره آموزشی صداسازی می توانید از طریق سایت « آواز خوان » اقدام نمایید.

اشتراک گذاری:

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

دیدگاهتان را بنویسید

× پشتیبانی آنلاین