بلاگ

بررسی نقش عضلات صوتی در آواز

عضلات صوتی در آواز

جالب است بدانید که در هنگام آواز خواندن حدود صد عضله در بدن فعالیت می کنند. برای اینکه بتوانیم در تمرینات صداسازی این عضلات را بهتر پرورش دهیم، باید شناخت کافی از آن ها پیدا نماییم. در این مطلب نقش عضلات صوتی در آواز را مورد بررسی قرار می دهیم.

نقش عضلات صوتی در آواز

عضلات صوتی یا ” زیر سیستم های تولید صوت ” به سه زیر دسته تقسیم می گردند. با ما همراه شوید تا با نحوه عملکرد هریک از آن ها در آواز و تمرین صداسازی آشنا گردید:

زیر سیستم های تولید صوت 

زیر سیستم های تولید صورت شامل:

1- موتور یا همان سیستم کنترل تنفس 

برای تولید صوت، هوا از بین تارهای صوتی که به هم متصل شده اند عبور می کند و آن ها را به ارتعاش در می آورد. در واقع ما بر روی بازدم خود آواز می خوانیم. به همین خاطر کنترل میزان بازدم برای ما بسیار اهمیت دارد.

اگر بازدم، زیاد از حد خارج شود فشار هوای پشت حنجره (ساب گلوتال پِرشر) افزایش می یابد و باعث ایجاد فشار در گلو می شود. عضلات بزرگ بالاتنه ما مثل عضلات بالا سینه و عضله زیربغل بر روی کنترل میزان بازدم ما تاثیر مستقیم دارند که باید با تمرینات هدفمند در کلاس صداسازی آن ها را تعلیم دهیم.

عضلات صوتی در آواز

2- آواسازی

عضلات کوچک داخل حنجره منشأ تولید صوت هستند. این عضلات بیشتر از اینکه نیاز به تقویت داشته باشند، نیازمند ایجاد هماهنگی می باشند. وقتی این عضلات در دامنه عملکرد مطلوب خود حرکت نکنند، کیفیت صدا چه از نظر کیفیت و چه از نظر کنترل (کوک صدا) مطلوب نخواهد بود.

همچنین تغییر در دامنه عملکردی این عضلات باعث ایجاد داینامیک در آواز خواندن می شود. در واقع نوانس آرایی از طریق تغییر در بازه عملکردی لبه داخلی تارهای صوتی اتفاق می افتد و از طریق بلندی صدا می تواند از پیانو به فُرته و بلعکس تغییر کند.

3- تشدید یا رزونانس

از بالای تارهای صوتی تا لب های ما پروسه رزونانس اتفاق می افتد. در واقع شکل مجرای صوتی (وکال تِرکت) روی رنگ و رزونانس صدای ما تاثیر دارد. بخشی از حجم صدای ما وابسته به بهینه بودن پروسه تشدید در مجرای صوتی است. وضعیت نرم کام، عضله زبان، جایگاه حنجره و … روی شکل و طول مجرای صوتی تاثیر می گذارد.

مطلب پیشنهادی
انتقال تجربه ای جدید از علم صداسازی

جمع بندی | نقش عضلات صوتی در آواز

برای داشتن صدای آوازی مطلوب، باید هماهنگی مناسبی بین این سه زیر سیستم ایجاد شود که این پروسه بخشی از کلاس صداسازی یا همان پرورش صدا است.

کارگاه آموزشی صداسازی و خوانندگی

آموزش صداسازی و آواز با جدیدترین متدهای روز

در « مدرسه آواز داود محمدی » می توانید با به روزترین و علمی ترین تکنیک های آموزش صداسازی و آواز آشنا شوید. این تکنیک ها برای درک بهتر هنرجویان عزیز، به ساده ترین روش ها آموزش داده می شوند.

آموزش آواز به صورت کلاس های حضوری و غیر حضوری (آنلاین) توسط اساتید خبره و کارآزموده این فن صورت می پذیرد. برای شرکت در این دوره های آموزشی و یا تقاضای تایم مشاوره، درخواست خود را در صفحه « رزرو آنلاین کلاس صداسازی » ثبت نمایید. کارشناسان ما در کوتاه ترین زمان پاسخگوی سوالات شما عزیزان علاقمند هستند.

عرضه پکیج های آموزشی با بهترین درجه کیفی

به سادگی می توانید پکیج « دوره آموزشی صداسازی » را از طریق سایت « آوازخوان » با مناسب ترین قیمت خریداری نمایید.

اشتراک گذاری:

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

دیدگاهتان را بنویسید

× پشتیبانی آنلاین